SND Frankfurt

Ole Munk var blandt oplægsholderne på den internationale Society for News Design-workshop i Frankfurt, Tyskland, 25-27 september 2014. Under overskriften Continuity is the key to success præsenterede Ole sit arbejde med Kristeligt Dagblad, den eneste avis i Danmark der har været i stand til at hæve oplag og læsertal over en periode på tyve år.
Oles præsentation kan downloades her i pdf-format (49.8 Mb).

 

 

Succesfuld håndbog nu som app

Den lommebog for oplæringsansvarlige, som Ribergård & Munk i 2005 udformede for organisationerne HTS og HK, er blevet særdeles populær med flere genoptryk til følge.
Efter ni år er det blevet tid til en revideret version, som denne gang udkommer i både fysisk og digital form — med HK Handel, HK Privat og Dansk Industri som afsendere.
Vi har skabt den ny app (til iPhone og Android) i samarbejde med Karsten Vestergaard, ekspert i interaktionsdesign på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

MittMedia-projektet: Vi er med til at udforme fremtidens nyhedsmedier

Da Arbetarbladet og Gefle Dagblad udkom i ny form 2 oktober 2013, var første etape af vort forandringsprojekt for den svenske MittMedia-koncern fuldført. MittMedia står bag mere end 20 aviser, 10 websites og tre radiokanaler.
Den rationaliseringsgevinst, som en fælles designplatform for koncernens 19 betalingsaviser medfører, gør det muligt for MittMedia at afsætte flere ressourcer til en digital fremtid. Koncernchef Thomas Pettersohn kommenterede omlægningen i Resumé: “För tre år sedan fanns drygt 90 redigerare i Mittmedia, nu är det 33 kvar som gör 18 dagstidningar som är snyggare än någonsin. Tack vare gemensam design, centraliserad redigerarorganisation och moderna arbetssätt”.
18 marts 2014 så den første redesignede MittMedia-website dagens lys. Vi har samarbejdet med MittMedias Fredrik Sundström og usability-bureauet inUse, med base i Malmö, omkring en komplet omlægning af MittMedias udgivelser på mobil, tablet og desktop.
Sidst på vores agenda var MittMedias elleve gratisaviser.
I forbindelse med projektet er der blevet udviklet en helt ny typografisk “værktøjskasse” af skriftdesignerne Christian Schwartz og Paul Barnes fra Commercial Type:
“Som skriftdesignere foretrækker vi projekter, der rummer interessante begrænsninger. Noget der tvinger os til at finde på smarte løsninger. I det seneste tiår har vi arbejdet med mange avistypografi-projekter, alle med deres specielle krav; men Duplex-projektet er en af de mest interessante udfordringer vi er blevet stillet over for”, udtaler Christian Schwartz.
Seneste nummer af SNDS Magazine indeholder en firesiders artikel af Ole Munk om det ambitiøse projekt. Du kan downloade en pdf-version her.

Relancering af magasinet KOM Magazine

Maj Ribergård har skabt en række nye designelementer til KOM, månedsmagasinet for medlemmer af forbundet Kommunikation og Sprog, der desuden benytter Maj som fast illustrator.
Med det ny design har Maj bragt magasinets look tættere på det udtryk, der præger forbundets website. Mest synlig er forandringen på forsiden, som nu giver et klarere indtryk af KOMs omfattende og varierede indhold.
På skriftfronten er der alene tale om justeringer, og kombinationen af Univers og Georgia udgør fortsat KOMs typografiske fundament.

Her kan du blade igennem det første nummer i nyt design.

 

Nyt webdesign til Bibelselskabet

1 juli 2012 blev Det Danske Bibelselskabs website relanceret i nyt design, skabt af Ribergård & Munk i samarbejde med Bibelselskabets projektchef Synne Garff og med vores tidligere medarbejder Allan Kaas som ekstern samarbejdspartner.
Brugervenligheden var i fokus, da vi udformede bibelselskabet.dk.
Det allervigtigste ved en hjemmeside som denne er, at brugerne let kan finde det de søger. Med denne målsætning har vi skabt en enkel arkitektur baseret på tre parallelle spor, der bidrager til en klar emneopdeling.
I håbet om at denne struktur vil vise sig langtidsholdbar, er vi gået efter et kontrastfuldt men samtidig diskret æstetisk udtryk, der fremstår moderne uden at virke “trendy”.
webdesign

Tre aviser, ét designkoncept

5 februar 2013 begyndte en ny æra for Horsens Folkeblad, Fredericia Dagblad og Vejle Amts Folkeblad. Ribergård & Munk har skabt et fælles designkoncept for de tre danske lokalaviser, der indgår i koncernen Jyske Medier.
Det ny design er inspireret af Folkebladet, de tre avisers fælles B-sektion siden januar 2012, og benytter samme typografiske værktøjskasse. Guardian Sans, der oprindelig er tegnet til britiske The Guardian, bruges til rubrikker, billedtekster, citater mv. Også brødskriften Publico blev udviklet i forbindelse med The Guardian-projektet, men har siden fundet anvendelse i aviser og magasiner verden over.
Samtlige bladhoveder er tegnet af Ole Munk. Logotypen er drejet 90 grader for at muliggøre en mere varieret udnyttelse af forsiden.
Klik på billedet, hvis du vil se en komplet pdf-udgave af Horsens Folkeblad (9.3 Mb).

Europæisk hæder til Kristeligt Dagblad

Kristeligt Dagblad er i forbindelse med dette års uddeling af de internationale European Newspaper Award-priser blevet hædret med en såkaldt Award of Excellence for avisens ny typografi. Kristeligt Dagblad er én af kun syv europæiske aviser, som i år præmieres i typografi-kategorien, oplyser den tyske avisdesigner Norbert Küpper, der står i spidsen for prisuddelingen.
Ribergård & Munk har arbejdet med Kristeligt Dagblads form siden 2004 og gradvist udviklet det oprindelige designkoncept i takt med den redaktionelle udvikling, blandt andet udmøntet i nye sektioner og stofområder. I efteråret 2011 besluttede chefredaktør Erik Bjerager og hans ledelsesteam, at det var tid til at gentænke hele det redaktionelle koncept, hvilket naturligvis også måtte involvere formen. Vi indledte en række uformelle møder med ret åbne dagsordener, hvor vi diskuterede form såvel som indhold uden at bekymre os særlig meget om hvad der var hvad.
Vore møder, og det sideløbende arbejde med udviklingen af form og redaktionelt indhold, resulterede i et nyt aviskoncept der fik premiere 10 februar 2012. Kristeligt Dagblad er blevet renere, lysere og mere konsekvent i sin visuelle form. Hele indholdet af avisens typografiske værktøjskasse er skiftet ud. Skriftfamilien Meta Serif danner grundlag for KDs ny typografi og anvendes både i rubrikker og brødtekst. En ny “lys” version af Meta Serif er udviklet specielt til Kristeligt Dagblad af Erik Spiekermanns designstudio. Meta Serif får selskab af skrifterne TheSans og Cordale; sidstnævnte er desuden udgangspunktet for avisens ny bladhoved.
Klik på billedet for at se en hel avis i pdf-format (2.9 Mb).

Gjengangeren vokser fortsat

I en tid, hvor mange aviser har det svært, gennemgår det norske dagblad Gjengangeren, som udgives i Horten, en positiv udvikling.
Sideløbende med avisens redesign, som Maj Ribergård gennemførte i 2007-08, skærpede Gjengangeren sin nyhedsprofil og styrkede relationerne til lokalsamfundet.
Læserne har reageret særdeles positivt, og siden omlægningen er Gjengangerens oplag steget hvert eneste år. I 2011 nåede oplaget op på 6.494 eksemplarer — det højeste oplag, den 161 år gamle avis nogensinde har haft.
I 2012 har Maj Ribergård i samarbejde med chefredaktør Torgeir Lorentzen og vagtchef Eirik Hanssen givet avisen en mindre ansigtsløftning — mest synligt på lørdagsforsiden, hvor avisens klassiske “G” nu indgår i et dynamisk samspil med et mere moderne Gjengangeren-logo.

Sverige får tre nye tabloidaviser

2 maj 2012 udkom de tre aviser i VGT-gruppen (Västgöta-Tidningar) i nyt format og design, udformet af Ribergård & Munk.
Formen på Falköpings Tidning, Skaraborgs Läns Tidning og Västgöta-Bladet følger samme grafiske linie som blev lagt med VGTs gratisavis Skövde Nyheter, der havde premiere i 2011, og som på kun et år har etableret sig som det vigtigste nyhedsmedie i Skövde og omegn – på papir såvel som på nettet.
Med omlægningen af de tre VGT-aviser er første etape af Ribergård & Munks arbejde med at modernisere Hallpressen-koncernens udgivelser fuldført. Introduktionen af skriftfamilierne Greta og Flama har givet koncernen en typografisk værktøjskasse, der rummer rige muligheder for variation, samtidig med at deling af redaktionelt materiale er gjort væsentlig enklere.
Samtidig med relanceringen af de tre VGT-aviser er udgivelsestakten sat ned fra seks til fire papiravisen om ugen. “Hullet” skal udfyldes på nettet med tre nye websites.
VGTs direktør Christina Björklund kommenterer omlægningen: “Nu kan vi erbjuda våra läsare och annonsörer en helhetsprodukt och mediemix som verkligen svarar upp till dagens behov på mediemarknaden, och som dessutom är redo att möta de framtida krav som inte minst unga människor kommer att ställa på lokalmedia.”

Et magasin om Bibelen

Ribergård & Munk står bag den ny form på magasinet Bibelen og Verden, som udgives af Bibelselskabet.
I forbindelse med udgivelsen af første nummer, som er layoutet af Ole Munk i samarbejde med redaktør Synne Garff, udtaler Bibelselskabets generalsekretær Morten Thomsen Højsgaard: “Ole Munk har med det nye design gjort det muligt at formidle verdenshistoriens mest skelsættende tekst på en skarp og professionel måde”.
I samme pressemeddelelse beskriver Ole Munk den ny form: “Det har ikke været et mål at designet skulle være specielt fancy eller moderne. Jeg har fokuseret på at formen skulle formidle indholdet så klart, effektivt og empatisk som muligt”.
Bladet er bygget op omkring et enkelt grid bestående af fem lodrette moduler, hvor standardspaltebredden er to moduler. På den typiske side bliver der så et modul til overs, hvor fx billedtekster, citater og faktabokse kan placeres. Princippet har gjort det enkelt at styre de mange “bonuselementer”, der skaber landingspladser for øjet og gør læsningen af bladet til en varieret og underholdende oplevelse.
Klik på billedet, hvis du vil se en pdf-version af Bibelen og Verden (3.4 Mb).
magasindesign

Workshop i visuel journalistik

• Ole Munk gennemførte en workshop 3-4 oktober 2013 på Regional Press Institute i Sankt Petersborg, Rusland, under overskriften visuel journalistik. Her prøvede 24 russiske journalister, redaktører og grafikere kræfter med at optimere samspillet mellem billede og ord, samt med at integrere infografik i den daglige lokale journalistik. Dag 2 var afsat til feedback på deltagernes egne publikationer.
workshops