Page 7 of 45« First...56789...203040...Last »

Jyske Medier

af Ole Munk; publiceret 20 februar 2013
Klik på billederne for at forstørre



5 februar 2013 begyndte en ny æra for Horsens Folkeblad, Fredericia Dagblad og Vejle Amts Folkeblad. Ribergård & Munk har skabt et fælles designkoncept for de tre danske lokalaviser, der indgår i koncernen Jyske Medier.
Det ny design er inspireret af Folkebladet, de tre avisers fælles B-sektion siden januar 2012, og ligeledes designet af Ribergård & Munk i samarbejde med Horsens Folkeblads chefredaktør Sven Grønborg og Folkebladets redaktør Morten Guldberg:

Typografien bygger på to skriftfamilier skabt af amerikaneren Christian Schwartz og engelske Paul Barnes, der sammen driver firmaet Commercial Type. Guardian Sans, der oprindelig er tegnet til britiske The Guardian, bruges til rubrikker, billedtekster, citater mv. Også brødskriften Publico blev udviklet i forbindelse med The Guardian-projektet, men blev ikke en del af det endelige redesign. Siden har Publicos åbenlyse kvaliteter imidlertid gjort skriften populær i aviser og magasiner verden over.

Såvel Folkebladets bladhoved, hvori de to skrifter kombineres, som de nye hoveder til A-sektionerne er tegnet af Ole Munk. Logotypen er drejet 90 grader for at muliggøre en mere varieret udnyttelse af forsiden.

Her kan du se hvordan aviserne så ud før den seneste omlægning:

Ribergård & Munk indledte samarbejdet med Jyske Medier i efteråret 2009, og det første resultat var et redesign af Horsens Folkeblad, som du kan læse om her (oprindelig publiceret 8 marts 2010):

Mandag 8 marts 2010 mødte Horsens Folkeblad sine 46.000 daglige læsere med et nyt look.
Den danske lokalavis, som har et oplag på 14.500 eksemplarer, er nu broadsheet og tabloid på samme tid:
Del 1 beholder det store format, mens del 2 og 3 er ”krympet”.

Del 2 indeholder lokale nyheder samt sport alle dage undtagen mandag, hvor sporten har sin egen sektion.
Indholdet af del 3 varierer fra dag til dag.
Avisens ny farveskala tager udgangspunkt i en mørk petroleumsfarve, der kombineres med tre klare signalfarver:
Del 1 er gul, del 2 lysegrøn og del 3 lyseblå.

Såvel brødtekst som rubrikker sættes med skriften Publico, tegnet af Christian Schwartz, mens Gerard Ungers Argo anvendes som sekundær skrift.
Bladhovedet, oprindelig tegnet af Austin Grandjean, har fået en ansigtsløftning af Ole Munk med hjælp fra Christian Schwartz.
Horsens Folkeblads ny design er udformet med henblik på, at avisen skal fremstå kontrastfuld og moderne — med enkle regler for redigering og layout, der gør fremstillingen af sider i begge formater hurtig og ukompliceret.
Ribergård & Munks redesign af avisen er sket i samarbejde med Horsens Folkeblads redaktør Sven Grønborg.
Lørdagen efter lanceringen, den 13 marts, bragte avisen denne artikel om læsernes – overvejende positive – reaktioner: