Page 2 of 4512345...102030...Last »

Hallpressen: Koordineret design med individuelt særpræg

af Ole Munk; publiceret 11 maj 2012
Klik på billederne for at forstørre

 

HUSKER DU EFTERÅRET 2008? Finanskrisen ramte i høj grad også medieindustrien. Et dramatisk dyk i annoncesalget fulgte, og medievirksomhederne var nærmest i chok. Vort firma mærkede forandringen meget direkte: Telefonerne holdt mere eller mindre op med at ringe. De fleste af vores arbejdsopgaver relaterer sig til kundens udviklingsbudget, og i efteråret 2008 var der meget få kunder der havde mod på at udvikle noget som helst. Det handlede om overlevelse.

Derfor havde vi ingen problemer med at ambitionsniveauet måtte siges at være beskedent, da Johan Hedberg, daværende chefredaktør på Smålands-Tidningen, kontaktede os i oktober 2008 for at spørge om Ribergård & Munk kunne hjælpe med at peppe hans (hvad udseendet angik) noget bedagede avis op. Vi var mere end lykkelige for at få noget at arbejde med.

Skæbnen ville, at Hallpressen-koncernen — udgiver af Smålands-Tidningen og otte andre lokale dagblade — kun en måned senere skulle miste sin tidligere administrerende direktør, den magtfulde og kontroversielle Stig Fredriksson. Selv om Fredriksson allerede året inden havde overladt den formelle ledelse af koncernen til sin datter, Lovisa Hamrin, er der næppe tvivl om at hans død, hvor sørgelig den end var, åbnede for mulige forandringer i en organisation der havde været kendt for en stærkt konservativ indstilling til avisudgivelse.

Men samtidig indebar en række rokader på diverse chefposter inden for koncernen, at vores redesignprojekt på Smålands-Tidningen fik en noget famlende start.
Først efter næsten et år, da Lovisa Hamrin havde knyttet AnnaKarin Lith til sig som udviklingskonsulent, begyndte tingene at rulle, og en redesignet Smålands-Tidningen kunne se dagens lys 17 marts 2010. Du kan læse mere om Smålands-Tidningens redesign her.

Det var ikke første gang vi havde fornøjelsen af at samarbejde med AnnaKarin Lith. Hun havde tidligere stået i spidsen for et projekt med samordning af designet på Hallandsposten og Hallands Nyheter, og det stod hurtigt klart at Lith havde ambitioner om at gøre noget lignende med Hallpressen.

På dette tidspunkt stod nye ideer og initiativer imidlertid nærmest i kø for at blive realiseret — ikke atypisk for en organisation, som gennem en længere periode har savnet udvikling — og det følgende år blev et af de mere hæsblæsende med en hel serie af redesigns og formgivning af nye publikationer. Det overordnede designkoncept blev således udviklet parallelt med at vi færdiggjorde de konkrete produkter; i en vis forstand kan man sige at vi ”asfalterede mens vi kørte”.

Nu hvor vi kan se tilbage på et hektisk, men også enormt spændende og sjovt arbejdsforløb, glæder vi os over at vi havde erfaringen med os fra over 70 bladlanceringer og relanceringer siden begyndelsen af 1990erne. Vi kan se at det var denne erfaring, der hjalp os med at træffe nogle særdeles ”robuste” valg i startfasen. Beslutninger der satte os i stand til at improvisere undervejs, uden at vi behøvede at afvige fra den grundstruktur og den typografiske værktøjskasse, som vi havde lagt fast.

At sige, at Hallpressen var en interessant kunde at arbejde med i årene 2010 og 2011, ville være årets underdrivelse. Nye titler blev sendt på markedet, som gratisaviserne Värnamo Nyheter Mitt i veckan og Skövde Nyheter — sidstnævnte på papir såvel som på nettet, et eksempel på hvordan en visuel identitet kan skabes og fastholdes på flere platforme — samt det månedlige gratismagasin JnyttXtra.

Og eksisterende aviser blev relanceret, heriblandt Värnamo Nyheter med sin annoncebårne forside og Hallpressens ”flagskib”, den 146 år gamle Jönköpings-Posten.

Samtidig med at vores opgave gik ud på at skabe en fælles designplatform for alle udgivelserne, med henblik på at strømline produktionsflowet og gøre det let at dele indhold, var det også et krav at hver publikation måtte bevare — eller tilføres — sin egen distinkte visuelle identitet.
Samtlige bladhoveder blev nytegnet. Nogle af de nye logotyper var redesigns — mere eller mindre radikale — af de eksisterende; men hvis vi oplevede, at vores søgen efter typografiske kvaliteter i et gammelt bladhoved var dømt til at mislykkes, skabte vi et helt nyt … med inspiration fra de to skriftfamilier der udgjorde vores typografiske værktøjskasse: Greta, tegnet af Peter Bilak, and Flama, tegnet af Mario Feliciano.

Brugen af farver og udformningen af grafiske detaljer, som fx sidehovederne, er andre eksempler på variation inden for de fælles rammer vi havde defineret.

Tabloidformatet, som ellers er blevet altdominerende på det skandinaviske avismarked, har været sparsomt repræsenteret i Hallpressen. De nye gratisaviser udkommer imidlertid i tabloidformat, og det samme gælder Smålänningen som vi redesignede i efteråret 2011.

Vort seneste Hallpressen-projekt var relanceringen af de tre VGT-aviser (Västgöta-Tidningar, en selvstændig gruppe inden for koncernen) i tabloidformat. Formatskiftet kan være et forvarsel om endnu flere forandringer i en organisation, der tidligere var en af de konservative aktører på den svenske mediearena, og som trykker de eneste tilbageværende broadsheetaviser i landet.

næste side har vi samlet alle de Hallpressen-nyheder som vi nåede at udsende i løbet af 2011.