Page 1 of 4512345...102030...Last »

MittMedia-projektet: Et bud på fremtidens nyhedsmedier

af Ole Munk; publiceret 8 maj 2013, opdateret 23 oktober 2013
Klik på billederne for at forstørre

Ribergård & Munk samarbejder med den svenske koncern MittMedia om at skabe et nyt visuelt koncept for samtlige MittMedias publikationer.
MittMedia udgiver mere end 20 aviser foruden ti websites og tre radiokanaler.

Efter otte måneders forberedelser kunne de første resultater af vort arbejde ses onsdag 8 maj 2013, da de to Sundsvall-aviser Dagbladet og Sundsvalls Tidning udkom i nyt design.


29 maj 2013 fulgte de fem aviser der tilsammen udgør Dalarnas Tidningar, samt Dala-Demokraten som først for nylig blev indlemmet i MittMedia-gruppen.
Og vores sidste relancering før sommerpausen gjaldt de to aviser i Ã…ngermanland: Örnsköldsviks Allehanda og Tidningen Ã…ngermanland, der udmærker sig ved at have to ledersider med modsatrettet politisk ståsted.

Efterårssæsonen blev indledt 4 september med de fire dagblade i Hälsingetidningar, efterfulgt af Östersunds-Posten og Länstidningen i Östersund 18 september, og 2 oktober 2013 fuldførtes første etape af vort forandringsprojekt med relanceringen af Arbetarbladet og Gefle Dagblad i Gävle.

Den rationaliseringsgevinst, som den ny fælles designplatform for koncernens 18 betalingsaviser medfører, gør det muligt for MittMedia at afsætte flere ressourcer til en digital fremtid.
Udformingen af denne er næste punkt på vores liste. Her arbejder Ribergård & Munk sammen med MittMedias Fredrik Sundström samt inUse, eksperter i brugervenlighed med base i Malmö, med henblik på en komplet omlægning af MittMedias publicering på mobil, tablet og desktop.

Arbejdsprocessen
Siden september 2012 har Ribergård & Munk arrangeret fem designworkshops med deltagere fra alle MittMedias redaktioner. Sammen med projektleder Daniel Bertils har disse ”design-ankerpersoner” været med til at udvikle det nye visuelle koncept.
I kombination med en ny produktionsplatform har det fælles koncept gjort det enklere at dele redaktionelt materiale. Samtidig er der imidlertid tydelige visuelle forskelle mellem publikationerne, som for nogles vedkommende konkurrerer om det samme marked.

I dag bygger samtlige MittMedia-avisers form på en fælles gridstruktur med klare retningslinier for hvilke dele af en side der kan individualiseres, og hvilke der kan deles.
Der er imidlertid også visuelle forskelle på de delbare områder titlerne imellem, idet sidehoveder, farvebrug, makrotypografi og grafiske elementer varierer.

Som eksemplerne herunder illustrerer, ser aviserne faktisk mere forskellige ud efter redesignet (til højre) end de gjorde inden omlægningen (til venstre):

Unik typografi
Typografien er en krumtap i dette komplekse designsystem, og her har vi været så heldige at få mulighed for at samarbejde med to absolutte giganter inden for avistypografi, Christian Schwartz og Paul Barnes. Deres New York-baserede firma Commercial har specialudviklet to nye skriftfamilier med unikke egenskaber.
Duplex Sans og Duplex Serif ser helt forskellige ud, men har identiske breddeværdier — hvilket indebærer at den ene skrift kan afløse den anden, hvorved det typografiske udtryk ændres fuldstændig, uden at siden behøver at blive redigeret.

Christian Schwartz beretter om hvor meget han og hans kolleger har nydt opgaven:
”Som skriftdesignere foretrækker vi projekter, der rummer interessante begrænsninger. Noget der tvinger os til at finde på smarte løsninger. I det seneste tiår har vi arbejdet med mange avistypografi-projekter, alle med deres specielle krav; men Duplex-projektet er en af de mest interessante udfordringer vi er blevet stillet over for. For at få skriftudvekslingen til at fungere, uden at noget kommer til at se mærkeligt ud, har vi måttet gribe til stort set alle de visuelle tricks vi kender”.
”Mallgruppen”
En hårdtarbejdende ”mallgrupp” har overført Ribergård & Munks overordnede design-retningslinier til et sindrigt system af side- og artikelskabeloner, som skal køre i en helt ny version af InfoMakers cross-media produktionssystem NewsPilot.

De der nærstuderer Dagbladet and Sundsvalls Tidnings nye form, vil måske undre sig over at de typografiske forskelle på de to aviser ikke er mere udtalte, når nu så mange ressourcer er lagt i at udvikle to kontrasterende skriftfamilier.
Forklaringen er enkel, og meget pragmatisk.
I efteråret 2012, kort tid før vores projekt blev indledt, gennemgik Sundsvalls Tidning et vellykket redesign … og for ikke at forvirre og/eller genere læserne unødigt, har vi bestræbt os på at undgå nye dramatiske ændringer i STs form. Men eftersom STs typografi er ganske kraftfuld, samtidig med at Dagbladet fra udgiverens side er tiltænkt et mere ”tabloidt” udtryk end sin konkurrent, blev vort typografiske spillerum i dette tilfælde forholdsvis begrænset. Vi har derfor valgt at skabe kontrast primært gennem tekst/billedbalancen samt i brugen af farver og navigations-elementer.
Den typografiske kontrast bliver langt mere markant, hvis man fx sammenligner Arbetarbladet med Gefle Dagblad, eller Östersunds-Posten med Länstidningen.

I forbindelse med omlægningen af Dagbladet og Sundsvalls Tidning er begge avisers logotyper blevet redesignet af Ole Munk. For STs vedkommende er der dog kun tale om justeringer.

Læs mere
Sommeren 2013s nummer af SNDS Magazine indeholder en firesiders artikel af Ole Munk om det ambitiøse projekt. Du kan downloade en pdf-version her.
MittMedia-projektet nyder stor opmærksomhed i den svenske medieverden. Her kan du læse en kommentar fra medieeksperten Robert Rosén samt en reportage fra Medievärlden, som blandt andet indeholder et interview med Ole Munk.