For at kunne læse disse filer skal du have Adobe Acrobat Reader installeret (kan downloades gratis på www.adobe.com)

publikationsdesign

 

Så gör du en framgångsrik redesign
af Martin Ahlgren (svensk tekst).
Sådan opnår du et vellykket redesign. Artiklen indeholder blandt andet et interview med Ole Munk samt en beskrivelse af de vigtigste fiduser og faldgruber undervejs i processen.
Oprindelig trykt i CAP&Design, sommer 2004.
PDF-version (2.7 Mb)

 

Redefining the whole process
af Ole Munk (engelsk tekst).
Om et anderledes redesignprojekt, der blev indledt med en designuddannelse for medarbejderne på tre svenske aviser.
Oprindelig trykt i SNDs magasin DESIGN, forår 2002.
PDF-version (2.7 Mb)

 

Träner tidningsfolk att nå formtoppen
af Mikael Marklund (svensk tekst).
Interview med Ole Munk, oprindelig bragt i Pressens Tidning nr 16/2001.
PDF-version (536 K).

 

Avisens form — nu og i fremtiden
af Ole Munk (dansk tekst).
Manus til foredrag på SAXoTECHs brugerkonference, 11.9.2002.
PDF-version (671 K)

 

Moderne artikler har mange indgange
af Ole Munk (dansk tekst).
Aviser læses med hele hjernen — den højre halvdel kræver lyst, den venstre drages af information. Flere indgange til artiklerne er et must for enhver avis, der har ambitioner om at blive uundværlig for sine læsere. Oprindelig trykt i JOURNALISTEN 19/1997.
PDF-version (1.9 Mb)

 

infografik

 

Journalist eller kunstner
af Ole Munk, 1992 (tekst såvel på dansk som på engelsk).
En undersøgelse af hvordan aviser rundt om i verden arbejder med nyhedsgrafik. Bogen beskriver forskellige måder at organisere arbejdet med nyhedsgrafik på, herunder samarbejdet med andre medarbejdere på avisen, og analyserer hvordan resultaterne udmønter sig i avisens spalter.
Endvidere opstilles en række kvalitetskriterier for nyhedsgrafik, og det undersøges hvorvidt dagbladene lever op til disse.
Bogen er udsolgt fra forlaget, men du kan downloade en pdf-version her.

 

Infographics 2013
af Ole Munk (engelsk tekst).
Præsentation på Kunstakademiets Designskole 18 marts 2013 (19.3 Mb).
Hvis du ikke overværede foredraget, vil visse passager måske kræve en nærmere forklaring.

 

typografi

 

Letters are made for reading
af Ole Munk (engelsk tekst).
Logoer og overskrifter er med til at bestemme stilen og tonen i en publikation – men når det gælder brødteksten, betyder læseligheden mere end noget andet.
Oprindelig trykt i Imprint Magazine (Norske Skog), juli 2001.
PDF-version (128 K)

 

Typografi og læselighed
af Ole Munk (dansk tekst).
En systematisk gennemgang af de overvejelser man bør gøre sig, når man skal typografere en tekst.
Skrevet til undervisningsformål.
PDF-version (707 K)

 

Typografi og skriftvalg
af Ole Munk (dansk tekst).
Præsentation til undervisning på Kreativ Basis, Mediehøjskolen, december 2009.
PDF-version (6.9 Mb)

 

Modulnet (grids)
af Ole Munk (dansk tekst).
Et grids primære opgave er at skabe orden i kaos. Modulnettet hjælper læseren med at finde et bestemt indhold der hvor han eller hun søger det.
Samtidig kan modulnettet hjælpe designeren med at træffe beslutninger om størrelsesforhold og placering af elementer på siden.
Skrevet til undervisningsformål.
PDF-version (605 K)

 

billede og ord

 

Visual communication – and miscommunication
(engelsk tekst).
Indlæg på SND-konferencen Hemisferios i Buenos Aires, Argentina, 26 september 2007. Om det vigtige samspil mellem billeder og ord.
Hvis du ikke overværede foredraget, vil visse passager måske kræve en nærmere forklaring.
PDF-version (10.4 Mb).

Dansk pressefoto mellem Skylla og Charybdis
af Ole Munk (dansk tekst).
Vil fremtiden i dansk pressefoto blive præget af primadonna-fotografer uden sans for billedets samspil med resten af avisen — eller af billedblinde journalister med Instamatic-kameraer?
Oprindelig publiceret i CFJEs videnbase, sommer 2002.
PDF-version (120 K)

 

Tekstlaboratoriet
Kursusrække for skolelærere i Helsingør Kommune, oktober 2012
PDF-præsentation (11.8 Mb)

 

diverse

 

Design der sælger billetter
af Flemming Sørensen (dansk tekst).
Portræt af design- og kommunikationsfirmaet Ribergård & Munk. Oprindelig trykt i magasinet Digital Design, marts 2002.
PDF-version (167 K)